Geïsoleerd en geen mogelijkheid tot openhartigheid

Mijn naam is Fatjon. Ik ben opgegroeid in een Islamitisch gezin en ik was niet in staat om iemand om mij heen te vertrouwen. Maar nu volg ik Jezus, de Messias, die alleen al ons vertrouwen waard is. Bid met mij voor Moslims over de hele wereld die er naar verlangen om iemand te vertrouwen.

Trouwe en waarachtige God, liefdevolle en betrouwbare Vader, we prijzen U vandaag en we vragen om Uw ontferming over Moslims die worstelen en geïsoleerd zijn vanwege wantrouwen.

Heer, ik weet wat het is om daarmee te worstelen, het lijkt alsof er niemand anders is die om mijn welzijn geeft. Mijn ouders probeerde de familie-eer te beschermen, mijn vrienden zochten wat hen het beste diende, de imams, de religieuze leiders keken neer in veroordeling. Zelfs God, zoals ik Hem kende in de Koran, was niet geïnteresseerd in mijn welzijn.

Vader, we zien hoe Moslims elkaar verraden om zichzelf eer te brengen. Ze weten nooit wie er luistert. We bidden voor hen die onder corruptie leven, die degenen met gezag niet kunnen vertrouwen omdat ze alleen maar uit zijn op macht. We zien hoe veel er gelogen wordt in Islam. Daarom bidden we voor degenen die niet kunnen vertrouwen, die niet open kunnen zijn tegenover hun eigen ouders, tegenover hun echtgenoot en tegenover hun vrienden en anderen in hun gemeenschap.

Heer, we bidden voor hen die hun vragen, worstelingen en lasten verstoppen voor leiders en anderen met gezag. We bidden voor hen die worstelen met de hypocrisie die ze zien in extremisten en het doden van Moslims door andere Moslims. We bidden voor hen die worstelen met al het liegen wat ze om zich heen zien.

Vader, we bidden voor degenen die niet vertrouwen, omdat ze uitgebuit, misbruikt en mishandelt zijn. We bidden voor hen die zware lasten dragen omdat ze anderen niet kunnen vertrouwen met hun emoties, hun gevoelens en hun ervaringen. Maar U hebt gezegd, God, “Laat hij die door duisternissen gaat en geen licht heeft, vertrouwen op de Naam van de HEERE.” U hebt gezegd, “En u zult de waarheid kennen, en de waarheid zal u vrijmaken.”

We weten dat onze voorvaderen vertrouwden, “U zult volkomen vrede bewaren, want men heeft op U vertrouwd. Vertrouw op de HEERE, tot in eeuwigheid, want de HEERE HEERE is een eeuwige rots.”

Vader, we bidden om bevrijding voor hen die vanwege wantrouwen in isolatie en duisternis leven. We bidden dat U hen geneest en herstelt. We bidden dat U hun harten zacht maakt en hun blinde ogen opent. Vervang hun stenen hart voor een vlezen hart. Toon hen Uw trouw, Uw betrouwbaarheid. Laat hen leven in Uw vrede. Geef hen vrijmoedigheid om uit de duisternis te gaan, in Uw wonderbaarlijke licht.

We bidden dat er vrijheid komt voor hen die in wantrouwen leven in de Moslimwereld. We vragen dit in de naam van Jezus Christus. Amen.

In persoonlijke relaties zijn Moslims geneigd om te leven naar het bekende Arabische gezegde: “Ik tegen mijn broers. Ik en mijn broers tegen mijn neven. Ik en mijn broers en neven tegen de wereld.” Vertrouwen wordt gegeven aan hen die het dichtbij staan en het vertrouwen zwakt af naar mate de afstand toeneemt. Helaas weerspiegelt dit gezegde maar vaak genoeg de manier waarop relaties onder Moslims werken.

In het Westen wordt vertrouwen (over het algemeen) aan anderen verleend en gaat het vertrouwen pas verloren als het gebroken wordt. In Oosterse culturen is het tegenovergestelde waar. Mensen worden over het algemeen vanaf het begin met argwaan bekeken. Vertrouwen moet in de loop van de tijd verdient worden. En bovendien, hoe minder je religieus, cultureel en taalkundig gemeen hebt, hoe minder vertrouwen er zal zijn.

Vertrouwen is een kostbaar goed in de Moslimwereld. Het vertellen van leugentjes om bestwil zijn soms aanvaardbaar om schande of gezichtsverlies te voorkomen. Het is dus moeilijk om achter de echte motieven van de woorden en daden van een ander te komen.

Toen ik opgroeide in een erg conservatieve Moslimgezin in Marokko, leerde ik om ongeveer iedereen te wantrouwen — ook familieleden en goede vrienden! Mijn vader leerde ons dat het gevaarlijk was om mensen te vertrouwen. Zeker met persoonlijke informatie die op de een of andere manier tegen je gebruikt kon worden. Uiteindelijk hebben we daarom anderen veel leugens vertelt.

Toen ontmoette ik James, een Britse leraar aan mijn universiteit. Hij nodigde onze kleine klas bij hem thuis waar we zijn vrouw en kinderen konden ontmoeten. In de loop van het semester hadden we diepe gesprekken over religie, cultuur en relaties. Hij was een vriendelijke, eerlijke en betrouwbare man — thuis, maar ook in het openbaar.

Hij vertelde mij hoe Jezus zijn leven had veranderd en hoe Jezus ook mijn leven kon veranderen. Het heeft lang geduurd, maar uiteindelijk begon ik Jezus te vertrouwen en Hem te volgen in het laatste jaar van aan de universiteit! Tot op deze dag helpt James mij om te groeien in mijn geloof.

Het is Uw vaste voornemen: U zult volkomen vrede bewaren, want men heeft op U vertrouwd. Vertrouw op de HEERE, tot in eeuwigheid, want de HEERE HEERE is een eeuwige rots. (Jesaja 26:3-4)

Wie is er onder u die de HEERE vreest, die luistert naar de stem van Zijn Knecht? Als hij in duisternissen gaat en geen licht heeft, laat hij dan vertrouwen op de Naam van de HEERE en steunen op zijn God. (Jesaja 50:10)

Maar wie de waarheid doet, komt tot het licht, opdat van zijn werken openbaar wordt dat zij in God gedaan zijn. (Johannes 8:21)

En u zult de waarheid kennen, en de waarheid zal u vrijmaken. (Johannes 8:32)

Op U hebben onze vaderen vertrouwd, zij hebben vertrouwd en U hebt hen bevrijd. Tot U hebben zij geroepen en zij zijn gered, op U hebben zij vertrouwd en zij zijn niet beschaamd. (Psalm 22:5-6)

Maar wanneer Die komt, de Geest van de waarheid, zal Hij u de weg wijzen in heel de waarheid. (Johannes 16:13)

Wie Uw Naam kennen, zullen op U vertrouwen, omdat U, HEERE, niet hebt verlaten wie U zoeken. (Psalm 9:11)

HEERE, Ú zult mij Uw barmhartigheid niet onthouden; laat Uw goedertierenheid en Uw trouw mij voortdurend beschermen. (Psalm 40:11

…in de hoop op het eeuwige leven, dat God, Die niet liegen kan,  vóór de tijden der eeuwen beloofd heeft. (Titus 1:2)

In Uw hand beveel ik mijn geest; U hebt mij verlost, HEERE, getrouwe God! (Psalm 31:6)

Want Uw goedertierenheid houd ik voor ogen, ik wandel in Uw waarheid. (Psalm 26:3)

De HEERE is mijn kracht en mijn schild; op Hem heeft mijn hart vertrouwd en ik ben geholpen. (Psalm 28:7a)

Gezegend is de man die op de HEERE vertrouwt, wiens vertrouwen de HEERE is. (Jeremia 17:7)

  • Bid dat Jezus zichzelf openbaart aan hen die geïsoleerd zijn en ernaar verlangen om iemand te vertrouwen.
  • Bid dat er ogen geopend zullen worden zodat ze God zullen zien als hun goede, liefhebbende en betrouwbare Vader.
  • Bid dat de Waarheid de Moslims zal bevrijden van de leugen en dat hun vermogen om te vertrouwen hersteld wordt.

Overgenomen van Prayercast

Overgenomen van Prayercast