Zichtbaar in het gezinsleven

Ik ben Sushil Tyagi uit Noord India. Ik heb een Islamitische achtergrond maar nu ben ik een gelovige in Jezus Christus en ik dien Hem onder de kinderen. Laten we samen bidden voor deze kinderen.

Heer, we herinneren ons dat U kinderen bij U nam en zei, “Laat de kinderen bij Mij komen en verhinder hen niet, want voor zulke mensen is het Koninkrijk van God.” Daarom weten we door Uw Woord en door Uw leven dat U kinderen liefhebt. En de mensen konden het belang van de kinderen niet begrijpen, maar U zag Uw beeld in hen en U had hen lief.

Heer, zo willen we ook onze Moslimkinderen zien door Uw ogen. We zien hoe kwetsbaar ze zijn, we zien hoe bedrukt ze zijn, we zien hoe ze mishandeld worden door deze wereld. We zien hoe ze gebruikt worden als menselijke bommen. We zien in deze tijd op zoveel verschillende manieren hoe kinderen mishandelt worden.

Heer, we roepen het uit tot U. U hebt de kinderen liefgehad en geef ons diezelfde liefde voor de kinderen in de wereld van de Islam. We denken aan de kinderen in Syrië en Irak, in Afghanistan en vluchtelingen op verschillende plekken. Heer, we denken aan Rohingya kinderen uit Myanmar in Bangladesh en India. Heer, we bidden, we roepen het uit voor deze kinderen.

Heer, we bidden voor Moslimkinderen in Zuid-Azië, ze lijden grote armoede, honger en naaktheid. Hun handen zijn leeg. Sommigen zijn verworpen door hun familie en gemeenschappen omdat er te veel kinderen zijn. En niemand geeft om hen, niemand zorgt voor hen. Ze hebben honger en sterven en ze hebben niets. Ze zijn verloren, Heer. En uiteindelijk hebben ze geen hoop in hun leven.

Heer, gebruik ons als Uw volk om hoop te brengen in Jezus’ naam. Help ons om veranderingen te brengen in hun leven als ze ervaren dat Jezus voor hen zorgt. Hij heeft een liefde voor hen.

Heer, we bidden voor die miljoenen kinderen die in volkomen hopeloosheid leven. De gemeenschappen en de politieke structuren bieden hun geen hoop. En als Uw volk zien we dat we hen hoop kunnen brengen door onderwijs en het bieden van mogelijkheden en het brengen van bemoediging. Er zijn zoveel gebieden waarin deze Moslimkinderen in de Moslimwereld U nodig hebben.

Heer, gebruik de Gemeente, als Uw volk, om Uw ontferming, medelijden en liefde te tonen. Dat Jezus voor hen zorgt. Dank U, Heer, mobiliseer de Gemeente over de hele wereld om Moslimkinderen in grote nood lief te hebben nu ze door zo’n moeilijke tijd in de geschiedenis gaan.

Ik bid dit in Jezus’ naam. Amen.

Dat kinderen niet gezien of gehoord moeten worden geldt niet voor de Moslimwereld. Kinderen zijn het middelpunt van het gezinsleven: een zegen bij de geboorte, voortdurend aanwezig in het dagelijks leven en een sociaal vangnet als de ouders oud worden.

Bezoek een Moslimgezin en je zult hun levendigheid ’s morgens, ’s middags en s’ avonds ervaren. Kinderloosheid wordt als een schandelijke tegenslag beschouwd.

Zoals in elke samenleving leren Moslimkinderen wat goed en verkeerd is in de context van het gezin. Ze leren wat aanvaardbaar en onaanvaardbaar is door hoe hun vaders, moeders, broers en zussen en de rest van de familie reageren op gebeurtenissen in het dagelijks leven.

Over het algemeen wordt in de Moslimwereld de geboorte van een jongetje in het bijzonder gevierd terwijl de geboorte van een meisje relatief onopgemerkt blijft of zelfs betreurt wordt. In meer traditionele samenlevingen draait het leven van meisjes om het huishouden en het zorgen van anderen terwijl jongens meer vrijheid hebben in de buitenwereld.

Zusjes moeten vaak toegeven aan de wensen en behoeften van hun broers, ook als haar broer jonger is dan haar. Dit kan in de jongens al op vroege leeftijd het gevoel van macht geven als ze beseffen dat ze macht hebben over de vrouwen in huis, zelfs over hun moeder.

De Islam leert dat ieder kind geboren wordt als Moslim. Maar helaas worden ze wat de geloofstraditie waarin ze opgroeien van hen maakt. Als een kind in een Moslimgezin geboren wordt, fluistert de vader de oproep tot gebed (adhan) in het rechteroor van de baby.

Op de zevende dag wordt er een naam gekozen en soms offert de familie een vleesoffer om het te vieren. Jongens worden vaak op de zevende dag besneden. De nieuwe moeder blijft veertig dagen thuis en vrouwelijke familieleden en vrienden komen op bezoek.

Volgens de Islamitische traditie worden kinderen niet verantwoordelijk gehouden voor hun slechte daden totdat ze de puberteit bereiken. Jongens ervaren het leven met weinig beperkingen terwijl meisjes vaak met veel beperkingen leven. Meisjes zijn verantwoordelijk voor de eer van de familie en worden daarom soms ook besneden (bekend als, “vrouwelijke genitale verminking”) om hun seksuele verlangens te verminderen.

Uit de mond van kleine kinderen en zuigelingen hebt U een sterk fundament gelegd, omwille van Uw tegenstanders, om de vijand en wraakzuchtige te laten ophouden. (Psalm 8:3)

Toen de overpriesters en schriftgeleerden de wonderen zagen die Hij deed, en de kinderen die in de tempel riepen: Hosanna, de Zoon van David! namen zij Hem dat zeer kwalijk, en zeiden tegen Hem: Hoort U wel wat deze kinderen zeggen? Jezus zei tegen hen: Ja. Hebt u nooit gelezen: Uit de mond van jonge kinderen en van zuigelingen hebt U voor Uzelf lof tot stand gebracht? (Mattheüs 21:15-16)

En Jezus riep een kind bij Zich en zette dat in hun midden. En Hij zei: Voorwaar, Ik zeg u: Als u zich niet verandert en wordt als de kinderen, zult u het Koninkrijk der hemelen beslist niet binnengaan. Wie zich dan zal vernederen als dit kind, die is de belangrijkste in het Koninkrijk der hemelen. En wie zo’n kind ontvangt in Mijn Naam, die ontvangt Mij. Maar wie een van deze kleinen, die in Mij geloven, doet struikelen, het zou beter voor hem geweest zijn dat een molensteen aan zijn hals gehangen was en hij in de diepte van de zee gezonken was. (Mattheüs 18:2-6)

Maar allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven. (Johannes 1:12)

Want voor u is de belofte en voor uw  kinderen en voor allen  die veraf zijn, zovelen als de Heere, onze God, ertoe roepen zal. (Handelingen 2:39)

Ik schrijf u, lieve kinderen, want de zonden zijn u vergeven omwille van Zijn Naam. (1Johannes 2:12)

Wees dan navolgers van God, als geliefde kinderen. (Efeze 5:1)

Mijn lieve kinderen, laten wij niet liefhebben met het woord of met de tong, maar met de daad en in waarheid. (1 Johanens 3:18)

Zie, kinderen zijn het eigendom van de HEERE, de vrucht van de schoot is Zijn beloning. Zoals pijlen in de hand van een held, zo zijn de zonen, ontvangen in de jeugd. Welzalig de man die zijn pijlkoker
daarmee gevuld heeft. (Psalm 127:3-5a)

  • Bid dat ze op jonge leeftijd blootgesteld worden aan het Evangelie van Jezus.
  • Bid dat kringlopen van mishandeling zullen eindigen en de getraumatiseerde en verwonde kinderen genezing vinden in Jezus.
  • Bid dat het geloof van kinderen hele families en zelfs hele gemeenschappen tot Christus zal leiden.

Overgenomen van Prayercast

Overgenomen van Prayercast