Slaaf van woede, haat en wraak

Mijn naam is Mustafa, ik ben opgegroeid als Moslim. Vanaf mijn kindertijd en jeugd werd mijn leven beheerst door geweld. Maar toen kwam ik in aanraking met het onderwijs van Jezus Christus. Hij liet me zien dat er een betere manier was. Hij heeft mijn hart bevrijdt en nu volg ik Hem. Bid met mij voor Moslims over de hele wereld van wie het leven gekenmerkt wordt door geweld.

Hemelse Vader, we zien in de Koran en in de Hadith dat Moslims al vanaf het begin van de Islam op afkeuring reageerden met geweld en wraak en dit zien we tot op de dag van vandaag. Moslims leren dat ze in alles beter zijn dan alle andere mensen, dat zij moeten heersen en zelfs moeten veroveren. En degenen buiten Islam moeten vernederd en ontmenselijkt worden. Dit heeft de weg gebaand voor zoveel mishandeling en geweld wat we door de eeuwen heen gezien hebben.

Maar dit was niet alleen vroeger zo, we zien dit ook vandaag om ons heen. We zien het gruwelijke geweld in naam van Allah door extremisten over de hele wereld vandaag. We zien geweld tussen Soenna en Shia en veel anderen. We zien het in Jihad, we zien geweld in de Moslimwereld tegen mensen die het niet met hen eens zijn. We zien mensen die zo gewillig zijn om geweld te gebruiken dat ze datzelfde geweld zelfs richten op zichzelf in zelfmoordacties.

Vader, we zien het geweld in families en stammen. We zien het geweld tegen vrouwen en kinderen. Slagen, mishandelingen en eerwraak. We zien op elk niveau dat mensen geweld gebruiken om hun gezag te handhaven. Van overheden tot religieuze leiders, tot lokale leiders en zelfs vaders en echtgenoten.

Maar, Jezus, U hebt een betere manier gegeven. U hebt gezegd dat alle macht in hemel en op aarde aan U gegeven is. En toch bent U niet gekomen om anderen met Uw gezag te onderdrukken, of om over hen te heersen. U kwam om mensen te vrij te laten. U hebt ons geroepen om te vergeven. En we kunnen vergeven omdat U ons eerst vergeven hebt. We verdienen Uw toorn, maar U hebt ons een manier gegeven om met U verzoend te worden en vergeven te worden. Opdat wij hetzelfde doen om Uw vergeving, genade en ontferming te weerspiegelen omdat ons veel vergeven is.

U hebt ons geleerd om onze vijanden lief te hebben en voor hen te bidden die ons vervolgen. U hebt ons geleerd om de andere wang toe te keren als we geslagen worden. Jezus, toen ze de vrouw confronteerden die betrapt was op overspel, zei U tegen hen, laat wie zonder zonde is de eerste steen werpen. Jezus, U was genadig en U spaarde haar leven.

God, we bidden om bevrijding van hen die hun hele leven niets anders gekend hebben dan geweld. Wilt U hen bevrijden, Heer. Open hun ogen voor het onderwijs van Jezus, dat er een betere manier is om in vrede en onderwerping aan U te leven. Dat ze vrij kunnen zijn van het geweld en de haat die hen beheerst. Geef, Heer, dat ze zich zullen afkeren van hun gewelddadige wegen met berouw over hun zonde en dat ze Uw genezing, herstel en verlossing zullen kennen.

Ontferm U, o Heer, ontferm U, in de naam van Jezus. Amen.

In 1997 deed Samuel Huntington de controversiële uitspraak: “De grenzen van de Islam zijn bloedig.” Burgeroorlogen die Irak, Syrië, Yemen, Libië, Nigeria enz. schokken, zijn dagelijks in het nieuws. Waarom zijn er zoveel gewelddadige conflicten in de Moslimwereld? Waar komt dat geweld vandaan?

Het patroon van Moslims die zich bezighouden met gewelddadige veroveringsoorlogen is verbonden aan de stichter van de Islam. De Islamitische tradities beschrijven trots de gewelddadige verovering van Mohammed op Medina. Sindsdien hebben velen van degenen die Mohammed volgen oorlog gevoerd in zijn naam.

Vertaalt dit geweld zich ook naar het dagelijks leven? Ja en nee.

Geweldsmisdrijven komen bijvoorbeeld minder voor in Islamitische steden dan in steden in Amerika. Toch, omdat Moslims geloven dat de Islam bewezen is waar te zijn door zijn militaire overwinningen, prijzen ze kracht boven nederigheid en zien ze gewelddadige vergelding als nobel. In Islamitische samenlevingen waar mannen domineren zijn vrouwen vaak slachtoffer van gruwelijk geweld.

Toen ik tien jaar was sloeg de pestkop van de klas mij in elkaar. Toen mijn vader dat hoorde sloeg hij mij hard en zei dat ik terug naar school moest gaan om wraak te nemen. Toen ik ouder was sloeg ik een collega die mij beledigde en werd ik ontslagen. Uiteindelijk kwam ik bij al-Shabab en zag ik hoe veel mensen gedood werden. Geweld was een onderdeel van het leven.

Op een dag kreeg ik het bevel om een groep Christenen te infiltreren om hen allemaal te vermoorden. Ik deed alsof ik geïnteresseerd was en werd hartelijk ontvangen. Ik bezocht hun reguliere samenkomsten. Sommige Christenen hadden familieleden die in een naburige stad door al-Shabab vermoord waren, ze vergaven hen! Dat brak mij. Ik bekende waarom ik bij hen was, bekeerde mij en vroeg hen om vergeving. Ik begon Jezus te volgen.

Met hun hulp ontsnapte ik aan al-Shabab, ging naar Mogadishu waar ik mijn leven opnieuw kon beginnen. Hoe meer ik Gods vergeving besef, hoe zachter en vriendelijker ik wordt.

U hebt gehoord dat er gezegd is: U moet uw naaste liefhebben en uw vijand moet u haten. Maar Ik zeg u: Heb uw vijanden lief; zegen hen die u vervloeken; doe goed aan hen die u haten; en  bid voor hen die u beledigen en u vervolgen. (Mattheüs 5:43-44)

[Liefde] verblijdt zich niet over de ongerechtigheid, maar verheugt zich over de waarheid. (1 Korinthe 13:6)

U hebt gehoord dat er gezegd is: Oog voor oog en tand voor tand. Ik zeg u echter dat u geen weerstand moet bieden aan de boze; maar wie u op de rechterwang slaat, keer hem ook de andere toe. (Mattheüs 5:38-39)

En vergeef ons onze schulden, zoals ook wij onze schuldenaren vergeven. (Mattheüs 6:12)

En toen zij Hem dit bleven vragen, richtte Hij Zich op en zei tegen hen: Wie van u zonder zonde is, laat die als eerste de steen op haar werpen. (Johannes 8:7)

U mag geen wraak nemen of een wrok koesteren tegen uw volksgenoten, maar u moet uw naaste liefhebben als uzelf. Ik ben de HEERE. (Leviticus 19:18)

Wreek uzelf niet, geliefden, maar laat ruimte voor de toorn, want er staat geschreven: Mij komt de wraak toe, Ik zal het vergelden, zegt de Heere. (Romeinen 12:19)

Hij zal hun ziel van list en geweld bevrijden, hun bloed is kostbaar in zijn ogen. (Psalm 72:4)

Zo zegt de Heere HEERE: …Doe geweld en verwoesting weg en doe recht en gerechtigheid. (Ezechiël 45:9)

Zo zegt de HEERE: Doe recht en gerechtigheid. Red wie beroofd is uit de hand van wie onderdrukt. Buit een vreemdeling, een wees en een weduwe niet uit. Doe niemand geweld aan en vergiet geen onschuldig bloed in deze plaats. (Jeremia 22:3)

Slaaf van woede, haat en wraak

  • Bid om troost, zorg en genezing voor hen die getraumatiseerd zijn, lijden en geïsoleerd zijn.
  • Bid om meer nieuwsgierigheid, om meer te weten over het Christelijk geloof om hen heen.
  • Bid dat Moslims uitgenodigd worden in de huizen en levens van de volgelingen van Jezus.

Overgenomen van Prayercast

Overgenomen van Prayercast