Gevangen in de schande van vroegere daden

Mijn naam is Esther. Ik ben opgegroeid in een Islamitisch gezin en ik heb veel dingen gedaan die grote schande over mij en mijn familie brachten. Maar toen begon ik te begrijpen dat Jezus gekomen was om al mijn schaamte weg te nemen. Hij heeft mij bevrijdt. Nu volg ik Hem. Bid met mij voor alle Moslims die vastgehouden worden door schaamte, zoals ik vroeger.

Almachtige God en liefdevolle Vader, we smeken U vandaag voor zoveel Moslims vandaag die leven onder de verpletterende kracht van schaamte. Vader, we bidden voor hen die schande gebracht hebben omdat ze niet voldeden aan de standaarden van de gemeenschap. Voor hen die schande gebracht hebben door tegen hun ouders in te gaan. Voor hen die niet de juiste overtuiging gekozen hebben. Voor hen die niet goed genoeg waren op school. Voor hen die niet met de juiste persoon getrouwd zijn. Voor hen die andere levensstijl keuzes hebben gemaakt. Voor hen die geleefd hebben voor feesten en plezier.

Vader, we bidden voor hen die schande gebracht hebben door verschillende delen van de westerse cultuur omarmd hebben, omdat ze niet toegewijd genoeg waren aan de Islam. En we bidden voor hen die zelfs stappen hebben genomen om zich af te keren van de Islam. Vader, we bidden voor hen die schande gebracht hebben omdat ze zich afkeerden van hun etnische identiteit. Ik ken het gewicht van het afkeren van de etnische identiteit. God, geef hun de kracht om niet terug te deinzen van het geloof.

We bidden voor hen die schande gebracht hebben vanwege hun zonde. Voor mensen die betrapt zijn op overspel, verkrachting, stelen, homoseksualiteit, hebzucht, gulzigheid, woede, ongeplande zwangerschappen. God, U hebt gezegd dat we de schande van onze jeugd zouden vergeten. U hebt gezegd dat U in plaats van onze schande, eeuwige vreugde zou geven! Dat U de schaamte in lof zou veranderen.

Dank U wel, Jezus, dat U de schande op Uzelf gedragen hebt. Dat U voor de vreugde die U in het vooruitzicht was gesteld, het kruis hebt verdragen en de schande hebt veracht. Dank U wel, dat U de vuilheid van onze eigen zonde wegwast en ons helemaal nieuw maakt.

U maakt alle dingen nieuw!

God, wij waren geestelijke wezen, gescheiden van U, van onze Vader. We waren ontrouw. We hebben U vaak niet goed weergegeven. Maar U koos ervoor om ons weer als Uw kinderen te eren. U hebt ons gemaakt met heerlijkheid en eer om weer in Uw gezin te leven. We kunnen weer aangenomen worden als Uw kinderen met een nieuwe erfenis.

Vader, de meest persoonlijke en diepste schande is onze eigen zonde die we beseffen. En we bidden, Heer, voor de menigte van Moslims die zich scherp bewust zijn van de zonde in hun leven. Ze willen ervan bevrijdt worden, maar ze weten niet hoe dat kan.

Daarom smeken we U, dat U menigten zult bevrijden van de schande van hun zonde, uit de diepte van Uw liefde. God, wees genadig en verlos Moslims van de schande die hen neerdrukt.

We smeken dit en pleiten op grond van het bloed van Jezus Christus, de Messias. Amen.

Schande en eer. Deze concepten kunnen ook ervaren worden als verlegenheid of schaamte en trots — of als vernedering en succes. Schande is fundamenteel in Moslimgemeenschappen omdat bijna alle Moslims in groepsgerichte cultuur.

Wat mensen van jou en jou familie denken is belangrijk. De schijn ophouden is dan ook van groot belang. Als één familielid iets schadelijks doet, wordt heel de familie onteerd. De angst om je familie te beschamen is een grote motivatie om je aan te passen.

Eer is ook verwant met rijkdom: hoe meer jij en je familie heeft, hoe beter je plek in de maatschappij. Eer wordt gewonnen door familiesolidariteit, eigendom, moed, vrijgevigheid, gastvrijheid, en — het belangrijkste — de kuisheid van vrouwen. Kalief Ali (7e eeuw) zou gezegd hebben, “Allah heeft seksuele begeerte in tien delen geschapen, negen delen gaf hij aan de vrouw en één deel aan de man.”

Als een persoon of familie beschaamd of onteerd wordt kan er minstens het leven lang wrok gekoesterd worden. Meer extreme reacties op schande zijn wraak, minachting of zelfs moord.

In Egypte weet iedereen alles over iedereen. Informatie is macht en roddel is brandstof. Steeds weer kreeg ik te horen hoe mijn moeder, zussen en ik de eer van de familie koste wat het koste moesten beschermen.

Ik leerde over Jezus door stiekem Christelijke programma’s te kijken via de satelliet-televisie. Ik ontdekte de bron van mijn schaamte: mijn zonden. Jezus vergaf mij en bevrijdde mij! Maar toen mijn familie ontdekte dat ik Christen was, wilden ze me doden. Mijn vader sloot mij op in mijn kamer terwijl mijn broers overlegden wat ze met mij zouden doen. Ik was doodsbang, maar ik wist dat Jezus mij zou helpen.

Het was een wonder: ik kon ontsnappen! En na vele maanden, met de hulp van een gemeente, kon ik ergens anders een nieuw leven beginnen. Het spijt me dat deze beslissing mijn familie zoveel pijn heeft bezorgd, ik mis ze heel erg. Maar nu heb ik de liefde van Jezus, en de liefde van een hele nieuwe familie.

Ieder die in Hem gelooft, zal niet beschaamd worden. (Romeinen 10:11)

Tot U hebben zij geroepen en zij zijn gered, op U hebben zij vertrouwd en zij zijn niet beschaamd. (Psalm 22:6)

Dan zult u weten dat Ik te midden van Israël ben, dat Ik, de HEERE, uw God ben, en niemand anders: Mijn volk zal voor eeuwig niet beschaamd worden! (Joel 2:27)

U zult weten dat Ik de HEERE ben: zij zullen niet beschaamd worden die Mij verwachten. (Jesaja 49:23)

Wees niet bevreesd, want u zult niet beschaamd worden;
word niet rood van schaamte, want u zult niet te schande worden.
Ja, u zult de schande van uw jeugd vergeten, en niet meer denken aan de smaad van uw weduwschap. (Jesaja 54:4)

In plaats van uw dubbele schaamte en schande zullen zij juichen over hun deel. Daarom zullen zij in hun land het dubbele in erfelijk bezit hebben, zij zullen eeuwige blijdschap hebben. (Jesaja 61:7)

Zie, in die tijd ga Ik optreden tegen al uw verdrukkers. Ik zal verlossen wie mank gaat, bijeenbrengen wie verdreven is. Ik zal hen maken tot lof en tot een naam in heel het land waar zij beschaamd waren. (Zefanja 3:19)

Laat de verdrukte niet beschaamd terugkeren, laat de ellendige en arme Uw Naam loven. (Psalm 74:21)

Want de Heere HEERE helpt Mij. Daarom word Ik niet te schande. Daarom heb Ik Mijn gezicht gemaakt als hard gesteente, want Ik weet dat Ik niet beschaamd zal worden. (Jesaja 50:7)

Hij heeft om de vreugde die Hem in het vooruitzicht was gesteld, het kruis verdragen en de schande veracht. (Hebreeën 12:2)

En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven die U Mij gegeven hebt, opdat zij één zijn, zoals Wij Eén zijn. (Johannes 17:22)

Zo bent u dan niet meer vreemdelingen en bijwoners, maar medeburgers van de heiligen en huisgenoten van God. (Efeze 2:9)

Immers, zovelen als er door de Geest van God geleid worden, die zijn kinderen van God. Want u hebt niet de Geest van slavernij ontvangen, die opnieuw tot angst leidt,  maar u hebt de Geest van aanneming tot kinderen ontvangen, door Wie wij roepen: Abba, Vader! De Geest Zelf getuigt met onze geest  dat wij kinderen van God zijn. En als wij kinderen zijn, dan zijn wij ook erfgenamen: erfgenamen van God en mede-erfgenamen van Christus;  wanneer wij althans met Hem lijden, opdat wij ook met Hem verheerlijkt worden. (Romeinen 18:14-17)

  • Bid dat degenen die verlangen naar ontferming, vergeving en aanneming dit zullen vinden in Jezus.
  • Bid dat Moslims de eer zullen genieten van het opgenomen worden in Gods huisgezin.
  • Bid dat de schaamte van Moslims vervangen zal worden voor de eeuwig blijvende vreugde door Jezus’ Christus.

Overgenomen van Prayercast

Overgenomen van Prayercast