Noord-Afrika: Warm, gastvrij en een oude en rijke geschiedenis

Mijn naam is Ismahen. Ik kom uit een land in Noord-Afrika. Vroeger was ik Moslim, maar nu ben ik een volgeling van Jezus. Bid met mij voor Noord-Afrika.

Heer, wij komen samen om te bidden voor Tunesië, Libië, Algerije, Marokko, de Westelijke Sahara en Mauritanië. God, we bidden dat U werkt in deze landen. Geef de kinderen de mogelijkheid op goed onderwijs.

En de vrouwen, ze worden zo vaak verdrukt. Ze denken dat ze het niet waard zijn om door God geliefd te worden. Ze zijn onderdrukt en onbemind. Vervul de leegte van verdriet en de pijn met liefde. Laat hen Uw licht zien. Laat hen zien dat U een Vader bent en dat U voor hen zorgt. Laat hen zien dat U niet alleen gekomen bent voor mannen, maar ook voor vrouwen, kinderen en iedereen in dit gebied.

God, bevrijdt hen van, laat hen het licht zien. Kom tot hen in dromen en visioenen. En we bidden voor hen met dromen en visioenen dat U voor hen de deur opent voor de uitleg van hun dromen en visioenen. Geef dat het Evangelie aan hen uitgelegd zal worden zodat ze het zullen begrijpen. Geef dat ze zullen begrijpen dat het van Christus komt en niet van Islam, geef dat ze zullen leren wie U bent. Dat U een Vader bent en dat U voor hen stierf aan het kruis, dat U gekomen bent om hen te redden en hen te bevrijden van al deze gebondenheid, van Ramadan en de dagelijkse gebeden.

Heer, dit bidden we ook voor Libië, voor de extremisten en de vluchtelingen die daar aankomen en hun leven dreigen te verliezen. Laat ze hier tot U komen in hun lijden. Geef dat ze U zullen zoeken in deze vervolgingen en lijden.

Heer, we bidden voor degenen die teleurgesteld zijn door wat ze in extremisme zien. Geef dat ze door zullen zoeken, dat ze U zullen vinden.


Heer, we danken U dat de gemeente groeit, zelfs in Libië waar zoveel vervolging is. We danken U dat zoveel Moslims U hebben leren kennen, hun kruis opgenomen hebben en U volgen.

Heer, we bidden dat U de deur opent voor het Evangelie in Noord-Afrika en dat de gemeente zal groeien, temidden van vervolging. We bidden ook dat ze toegang zullen krijgen tot de video’s en Bijbelse lectuur over Jezus. En dat ze U daardoor zullen leren kennen. We bidden dat U veel zendelingen stuurt, onder de Berbers en de Arabieren in de noordelijke landen van Afrika.

We bidden ook dat Moslimvluchtelingen die in Libië komen het Evangelie zullen horen. We bidden dat U hen helpt tijdens deze tocht vol lijden. Bevrijdt hen uit deze duisternis en dit verdriet.

God, we danken U dat U werkt onder het Kabylische en het Berberse volk. Dat U zo’n grote opleving geeft onder hen. We bidden dat deze opleving zich zal verspreiden door heel Noord-Afrika en dat Uw licht daar zal zijn.

God, we danken U voor zoveel vaderen van ons geloof die Noord-Afrikaans waren. En we bidden dat Noord-Afrika vandaag terug zal keren tot wat zij achtergelaten hebben.

We bidden dit in de naam van Jezus die Moslims in heel Noord-Afrika redt. Amen.

Noord-Afrika kent enorme bergketens die een groot deel van Marokko en Algerije bedekken. Er zijn enorme vruchtbare valleien met groenten, fruit en granen en in het zuiden de Sahara. Er zijn prachtige stranden, oude Arabische steden en Romeinse ruïnes trekken ontelbare toeristen.

Hoewel de klimaten sterk uiteenlopen, zijn alle, behalve de woestijngebieden, goed bewoonbaar. Bekend als de Maghreb (Arabisch voor “het westen”), werd Noord-Afrika eerst veroverd door Feniciërs, toen door het volk van Carthago, en in 44 na Christus door de Romeinen.

De uitbreiding van het Islamitische gebied in de zevende eeuw leidde opeenvolgende Islamitische Berber-koninkrijken die de regio meer dan duizend jaar overheersten. Franse, Spaanse en Italiaanse koloniale machten domineerden vanaf de 18de eeuw tot de moderne naties na de Tweede Wereldoorlog onafhankelijk werden.

Noord-Afrikanen zijn ongelofelijk vriendelijk, open, gastvrij en veerkrachtig. Het zijn mediterrane volken die etnisch, cultureel en historisch veel gemeen hebben met de volken in van Zuid-Europa. Er zijn nog steeds miljoenen inheemse mensen – de Berbers – ondanks de vroegere overheersing door Arabieren.

Grote minderheidsgroepen spreken verschillende Berber-dialecten en leven in de bergachtige en andere afgelegen gebieden. Lokale Arabische dialecten overheersen in de steden. Frans wordt overal gesproken, behalve in Libië, en vooral in de steden.

De landen in Noord-Afrika zijn verbonden en grotendeels afhankelijk van Europa, zowel economisch als cultureel. De meeste landen maken vorderingen in onderwijs en alfabetisering. Basisonderwijs is wijd verspreid en de cijfers van alfabetisering verbeteren.

Het werkeloosheid percentage van 25% is het hoogste van alle gebieden in de wereld. De kleine hogere- en middenklasse bloeit temidden van wijdverspreide chronische armoede. Corruptie is een enorme uitdaging.

Ondanks aanzienlijke investeringen van buitenaf om de infrastructuur ontwikkelen, verstikt de corruptie op het hogere niveau de economische groei. Dit leidt tot grote teleurstelling en woede onder de jongeren, en dan vooral onder jongeren die universitair zijn opgeleid maar weinig mogelijkheden hebben.

Libië en Mauritanië worstelen het meeste. De politieke situatie in Libië lijkt soms geleidelijk te stabiliseren na de afzetting van Gaddafi in 2011. Armoede blijft een enorme uitdaging in Mauritanië. Het land bestaat grotendeels uit woestijn en er zijn weinig natuurlijke bronnen.

Islam vormt veel van de culturele kenmerken van deze regio. Noord-Afrikanen zijn er over het algemeen trots op om Moslim te zijn, hoewel ze het vaak niet consequent beoefenen. Islam is vaak nominaal en de mensen worden steeds meer seculier.

Mensen scheiden hun nationale identiteit niet van hun identiteit als Moslims. De mainstream soennitische Islam overheerst. De regionale overheid proberen Islamitische uitingen te vormen voor hun eigen doeleinden. Bijvoorbeeld, om de radicale Moslims in Marokko te bestrijden, probeert koning Mohammed VI de Soefi-broederschappen nieuw leven in te blazen die eens invloedrijk waren. Hij hoopt dat mystieke toewijding aan Allah een kleinere bedreiging zullen vormen voor zijn regering dan militaire ijver.

Deze pogingen om het denken van de mensen te manipuleren worden niet vaak op prijs gesteld. Veel werkeloze jongeren die geen vertrouwen meer hebben in de regering zijn ontevreden. Sommigen richten zich tot radicale Islamitische groeperingen, en velen raken steeds meer gefrustreerd met de Islam en zoeken antwoorden op ander plekken.

Geen enkel land in de regio heeft nog een Christelijke gemeenschap die ontstaan is voor de komst van de Islam. Vanaf 1800 is er protestants zendingswerk in grote delen van Noord-Afrika (pas in de jaren tachtig kwam dat op gang in Mauritanië).

De kracht van de ondergrondse kerk varieert. En het aantal buitenlanders wat in het land aan het werk is schommelt. Bedieningen via satelliettelevisie en internet die van buitenaf opereren worden steeds vruchtbaarder.

Sinds de jaren negentig zien we aanzienlijk veel bekeringen onder het Kabylische volk. Vandaag leven daar een paar honderdduizend Christenen. Andere landen kennen veel kleinere en veerkrachtigere ondergrondse Christelijke gemeenschappen.

De vervolging varieert. De grootste tegenstand tegen Christus komt van familieleden en leden van de gemeenschap. In de afgelopen decennia zijn rapporten van tientallen nieuwe huisgemeenten in Marokko en Tunesië erg bemoedigend, maar er gebeurt maar weinig in Libië en Mauritanië. Maar God gaat door met Zijn werk!

  • Bid dat degenen die teleurgesteld zijn door Islamitisch extremisme de waarheid zullen vinden die ze zoeken.
  • Bid voor wijdverspreide Christelijke media om het verhaal van Jezus naar hen te brengen die het nooit gehoord hebben.
  • Bid om moed om Jezus te zoeken en te volgen, ondanks de betekenis van de Islam in de nationale identiteit.

Overgenomen van Prayercast

Overgenomen van Prayercast