Alles om de eer hoog te houden

Het transcript is op dit moment nog niet beschikbaar.

Degenen die onder Moslims leven zullen al snel opmerken dat wanneer iemand een vraag stelt, het antwoord gepasseerd is op wat diegene denkt wat de vraagsteller wil horen. Waarom is dit?

Voor veel Moslims is eer belangrijker dan de waarheid. Ouders leren hun kinderen dat het belangrijker is om zo te handelen en te spreken dat de eer hooggehouden wordt, dan om eerlijk te zijn. Eenvoudige transparantie in het spreken is vrijwel ongekend. Dit betekent dat mensen eigenlijk altijd proberen te raden wat de ander werkelijk bedoelt, omdat iedereen in het openbaar alleen doet wat er van hen verwacht wordt, ongeacht wat ze echt denken of doen.

De Koran noemt Allah “de beste bedrieger” (Koran 3:54, 7:99, 8:30). Met de Islamitische leer van takiyya (veinzerij) die we vinden in Koran 16:106. Hier draagt Mohammed Moslims op om vijanden te misleiden als de waarheid hen zou schaden. Ook droeg Mohammed Moslims op om te doen alsof ze vrienden wilden worden met niet-Moslims als dat hen kon helpen in het behalen van hun doel (3:28).

Liegen heeft mij bijna helemaal kapot gemaakt. Vlak voordat ik zou afstuderen werd ik van de University of Engineering in Lahore gestuurd omdat ik bedrogen had. Toen ik voor een bouwploeg werkte, deed ik net alsof ik een master had gehaald had om zo gepromoveerd te worden. Als directeur nam ik steekpenningen aan en werd ik na een groot schandaal ontslagen. Mijn vrouw schaamde zich zo dat ze mij met de kinderen verliet.

Daarna kon ik geen fatsoenlijk werk meer vinden en eindigde ik in de sloppenwijk. Toen ik zo berooid was, bezocht Isa mij in een droom. Hij zei, “Als je de waarheid spreekt, zal Ik je zegenen.” Binnen een jaar werd ik gedoopt en lid van een huisgemeente waar ik leerde om eerlijk te zijn.

De manager van de winkel waar ik werkte als winkelbediende begon mij te vertrouwen en gaf mij steeds meer verantwoordelijkheden. Later ging ik nederig naar mijn vrouw en ze kwam met de kinderen bij mij terug. Het filiaal wat ik nu beheer bloeit. De volgende maand wordt ik opa en de mensen vertrouwen mij.

Jezus zei tegen hem: Ik ben de Weg, de Waarheid  en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij. (Johannes 14:6)

U mag niet stelen, u mag niet liegen of iemand zijn naaste bedriegen. (Leviticus 19:11)

U mag geen vals gerucht verspreiden, en u mag een schuldige niet uw hand reiken door een misdadige getuige te zijn. U mag de meerderheid niet volgen in het kwaad, en u mag in een rechtszaak niet zo antwoorden dat u zich schikt naar de meerderheid om zo het recht te buigen. (Exodus 23:1-2)

In de overtreding van de lippen ligt een kwade valstrik,

maar de rechtvaardige ontkomt aan de benauwdheid. … Wie waarheid voortbrengt, maakt gerechtigheid bekend, maar een valse getuige bedrog. … Een waarachtige lip houdt voor eeuwig stand,

maar een valse tong slechts voor een ogenblik. Bedrog is in het hart van wie kwaad smeden, maar wie vrede aanraden, hebben blijdschap. … Valse lippen zijn voor de HEERE een gruwel,

maar wie betrouwbaar handelen, zijn Hem welgevallig. (Spreuken 12:13,17,19,20,22)

Zie, U vindt vreugde in waarheid in het binnenste, in het verborgene maakt U mij wijsheid bekend. (Psalm 51:8)

 

Een psalm van David. HEERE, wie zal verblijven in Uw tent? Wie zal wonen op Uw heilige berg? Hij die oprecht wandelt en gerechtigheid beoefent, die met zijn hart de waarheid spreekt. Die met zijn tong niet lastert, zijn vrienden geen kwaad doet en geen smaad jegens zijn naaste op de lippen neemt. In zijn ogen is de verworpene veracht, maar wie de HEERE vrezen, eert hij. Heeft hij gezworen tot zijn schade, zijn eed verandert hij evenwel niet. Zijn geld leent hij niet uit tegen rente, een geschenk ten nadele van de onschuldige aanvaardt hij niet. Wie deze dingen doet, zal niet wankelen, voor eeuwig. (Psalm 15:1-5)

Want het woord van de HEERE is recht en al Zijn werk betrouwbaar. Hij heeft  gerechtigheid en gericht lief, de aarde is vol van de goedertierenheid van de HEERE. (Psalm 33:4-5)

Let op de vrome en zie naar de oprechte, want het einde van die man zal vrede zijn. (Psalm 37:37)

Koop de waarheid en verkoop haar niet – wijsheid, vermaning en inzicht. (Spreuken 23:23)

…wandelt op een wijze de Heere waardig, Hem in alles behaagt, in elk goed werk  vrucht draagt en groeit in de kennis van God… Hij heeft ons getrokken uit de macht van de duisternis en overgezet in het Koninkrijk van de Zoon van Zijn liefde. In Hem hebben wij de verlossing, door Zijn bloed, namelijk de vergeving van de zonden. (Kolossenzen 1:10,13-14)

Laat niemand u misleiden met inhoudsloze woorden, want om deze dingen komt de toorn van God over de kinderen van de ongehoorzaamheid.  Wees dan hun metgezellen niet. Want u was voorheen duisternis, maar nu bent u licht in de Heere; wandel als kinderen van het licht –  want de vrucht van de Geest bestaat in alle goedheid en rechtvaardigheid en waarheid. (Efeze 5:6-9)

Doe niets uit eigenbelang of eigendunk, maar laat in nederigheid de een de ander voortreffelijker achten dan zichzelf. Laat eenieder niet alleen oog hebben voor wat van hemzelf is, maar laat eenieder ook oog hebben voor wat van anderen is. (Filippenzen 2:3-4)

  • Bid dat God de ogen van de geestelijk blinden zal openen.
  • Bid de ze zullen zien dat Jezus God is.
  • Bid dat Moslims de Injil (De Evangeliën) zelf zullen gaan onderzoeken op zoek naar antwoorden.

Overgenomen van Prayercast

Overgenomen van Prayercast